maandag 26 oktober 2015

Lied aanleren volgens OMOKVAR model

Lied aanleren volgens OMOKVAR model

Bij deze een les om een lied aan te leren volgens het OMOKVAR model.

Ik heb gekozen voor het liedje; Timpe Tampe Tovenaar (zie audio hieronder, deze heb ik zelf ingezongen).
Ik heb een les voor groep 3/4 ontworpen.

Ontwerp
Beginsituatie: (deze verschild per klas, ik heb zelf voor het idee een aantal dingen ingevuld)
-    De K kennen dit liedje nog niet
-    De K heeft nauwelijks muziekles
-    De K gaan snel bewegen als ze muziek horen/ worden enthousiast.
-    De K vinden het leuk om te bewegen op de muziek.
-    De les vindt plaats in het klaslokaal in de kring.
Voor een goede uitgebreide beginsituatie kan je gebruik maken van een vooropgesteld lesvoorbereidingsformulier. Bijv. (GLVF 1):

Muzikale Opening
Ik vertel een verhaal over een Tovenaar die mijn moeder ooit tegen kwam. Zijn naam was Timpe Tampe Tovenaar. Hij gebruikte een rare toverspreuk om mensen in dieren te laten veranderen. In mijn moeders geval veranderde hij alle mensen in olifanten, maar mijn moeder was net op tijd gestopt met meezingen. De toverspreuk werkt namelijk alleen als je de spreuk meezingt. Mijn moeder heeft hier een liedje over gemaakt.
(Dit verhaal kan je zelf nog uitbreiden)
Ik zing het liedje voor.
Ik vraag waar het liedje over gaat. En wat hun opvalt aan het liedje.
Ik vraag mij af of ik ook kan toveren. Zou ik de kinderen in mijn klas kunnen omtoveren tot dieren? Welke dieren kennen de kinderen eigenlijk?
Ik vraag welke dieren ze kennen en hoe ze deze zouden kunnen uitbeelden zonder rond te lopen (op eigen plaats), en neem een aantal dieren met ze door.

Kern
Om te kijken of de toverspreuk echt werkt moeten de kinderen het lied wel mee kunnen zingen. Ik leer het liedje aan door middel van de weggeef methode.
Ik zing telkens een stukje voor wat de kinderen na zingen.
Eerst de eerste twee zinnen in vier stukjes, en dan de tweede twee zinnen, vervolgens het hele liedje, zonder muziek.
Timpe tampe tovenaar- kom vertoon je kunsten maar. (eerste stukje, tweede stukje, hele zin)
Timpe tampe tovenaar- wij zijn klaar. (eerste stukje, tweede stukje, hele zin, twee zinnen achter elkaar zonder muziek).
Hatsjie kiele kiele knotsie bom- bimbam basie paardeblom. (eerste stukje, tweede stukje, hele zin)
‘k maak van jullie olifanten- bimbam bom. (eerste stukje, tweede stukje, hele zin, twee zinnen achter elkaar zonder muziek)

Verwerking
Dan gaan we klassikaal het liedje zingen op de muziek. Zie link voor karaoke versie: Karaoke timpe tampe tovenaar Dit doen we 2x.
Ik vraag de kinderen wat ze van het liedje vinden. Wat valt ze op? Is het een moeilijk liedje om te zingen? Wat zijn de valkuilen van de tekst?

Afsluiting
We zingen het lied nogmaals, nu mogen de kinderen erbij gaan staan. De kinderen zingen de eerste drie regels mee en de laatste regel zing ik alleen; hierbij noem ik telkens een ander dier dat de kinderen dan kort mogen uitbeelden. (Dit herhaal ik een aantal keer. Denk aan; giraffe, flamingo, aap, konijn, pinguïn)

Reflectie
Ten slotte wordt er gekeken naar hoe het lesplan en de uitvoering in de praktijk overeenkomen. Wat ging goed en wat kan beter?

Hopelijk kunnen jullie hier iets mee en heb ik jullie iets nieuws kunnen leren.
Elisa

2 opmerkingen:

  1. Feedback op lied aanleren:
    Super leuk lied! Vooral dat stukje 'hastjie kiele kiele knotsie bom', omdat dit geen bestaande worden zijn. Ook heel erg leuk dat de kinderen het dier moeten uitbeelden! Is dit wel voor elke leeftijd geschikt? Tot welke leeftijd is dit geschikt? Verder een super leuke opdracht! Goede vragen die je stelt voordat ze beginnen met het lied! Misschien kunnen de leerlingen nog met suggesties komen wat ze kunnen uitbeelden in het lied.

    Nica

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je feedback Nica!
      Dieren uitbeelden is volgens mij voor iedere leeftijd geschikt (zou ik zelf stiekem ook nog leuk vinden om te doen;)) Ik heb de les ontworpen voor groep 3/4 (misschien kan een muzikale groep 1/2 dit ook wel) dus dan zijn de kinderen tussen de 6 en 8 jaar oud.
      In de opening kunnen de kinderen al met suggesties komen voor dieren, maar dit zou ik tijdens de afsluiting inderdaad nog een keer kunnen vragen/terug koppelen.

      Elisa

      Verwijderen