Luisteropdracht
Ik heb
een luisteropdracht gemaakt met gebruik van een stappenplan uit het boek “Nieuw
geluid”. De luisteropdracht is voor de bovenbouw.
Ik heb gekozen voor een stuk dat “koffiebekertjes” heet. Ik heb het stuk
gevonden op YouTube en het sprak mij aan omdat het stuk is gemaakt met het
gebruik van (alleen) koffiebekertjes. Het leek mij leuk om hier een les aan te
besteden om kinderen te leren dat je niet alleen instrumenten nodig hebt om
muziek te maken.
Stap 1: Betekenis: het stuk geeft betekenis omdat de kinderen vast wel eens een plastic bekertje hebben gezien. Ze hebben hier associaties mee.
Vorm: Er
is weinig herhaling, er is veel contrast en variatie in de ritmes.
Klank:
De klankduur is telkens hetzelfde, het zijn korte klanken. Er zit weinig
variatie in de klankhoogte en klanksterkte. De klankkleur blijft door het
continue gebruik van bekertjes ook hetzelfde.
Alle
luisterstijlen kunnen gestimuleerd worden.
Analytisch,
door goed te luisteren, hoor je terugkerende patronen in de muziek?
Motorisch,
door te bewegen op het ritme.
Creatief,
door een verhaal te bedenken bij de muziek, doordat het een bepaalde stemming
met zich mee brengt.
Sociaal,
door het stuk met de hele klas te luisteren.
Musicerend:
door te luisteren naar het gebruik van verschillende instrumenten.
Stap 2:
Ik denk dat de kinderen vooral motorisch en musicerend luisteren naar dit
muziekstuk. Het ritme kan opzwepend helpen waardoor bewegingen snel gemaakt
kunnen worden. Daarnaast denk ik dat de kinderen (als ze het filmpje bij het
muziekstuk niet zien) benieuwd zullen zijn naar het instrument dat wordt
gebruikt.
Je kan
kinderen laten ontdekken waarmee het muziekstuk gemaakt is. Dit eventueel met
kleine hints, of door een aantal dagelijkse voorwerpen te laten zien (na het
luisteren van het muziekstuk), kinderen kunnen dan kiezen/nagaan welk voorwerp
het beste zou passen.
Stap 3: Het
lijkt mij leuk om de kinderen in groepjes ook een stuk zoals deze te laten
maken. Ik zou dit ook met plastic bekertjes laten doen (maar je kan hier ook
andere voorwerpen uit het dagelijks leven voor gebruiken). Afhangend van het
niveau van de klas op muzikaal gebied kan je een tijd meegeven dat het stuk
moet duren, bijvoorbeeld 1 minuut.
Stap 4:
De kinderen zijn tijdens het maken van hun eigen muziekstuk bezig met
analyseren, bewegen, (eventueel noteren), creëren en musiceren. Daarnaast
moeten de kinderen goed overleggen en naar elkaar luisteren.
Stap
5&6: De didactische werkvorm die gebruikt wordt is het werken/verwerken van
het muziekstuk in groepjes. Hierbij wordt dus gebruik gemaakt van coöperatief
leren, de kinderen kunnen dingen van elkaar leren.
Stap 7:
De les kan geopend worden door als leerkracht verschillende geluiden te maken
met voorwerpen uit de klas. (Dit kan onopvallend zodat de kinderen dit kunnen
gebruiken met het ontdekken van het instrument van het muziekstuk, Hier wordt
dus verder geen aandacht aan besteed. Pas na het luisteren van het muziekstuk kan dit ook opvallend/expres gedaan worden waarna je de
kinderen kan vragen met welk voorwerp het muziekstuk gemusiceerd is. daarna kan je vragen met welke voorwerpen uit het dagelijks leven zij muziek
zouden kunnen maken. Eventueel vragen naar voorspellingen van geluiden bij
bepaalde voorwerpen.
Stap 8:
Ik zou deze opdracht nabespreken door de groepjes hun muziekstukje op te laten
voeren en door na de vragen welke geluiden er allemaal met de bekertjes gemaakt
kunnen worden, en hoe. (Zijn deze geluiden hoog/laag, wat kunnen ze vertellen over het ritme)
Stap 9: Ik
heb de opdracht uit laten voeren door mijn broertje en zusje. Zij vonden het
een leuke opdracht. Ze vonden het leuk te zien dat je ook muziek kan maken met
dagelijkse voorwerpen. Mijn zusje gaf aan het een leuke opdracht te vinden
omdat ze recent nog “de cup song” met haar vriendinnetjes probeerde na te doen.
Dit lijkt daarop alleen mag je zelf iets verzinnen.
Het is
misschien wel handig om een vast aantal verschillende handelingen vast te
stellen. Zodat de kinderen hiermee gaan experimenteren. Mijn broertje riep
namelijk al meteen dat hij ook een minuut lang hetzelfde kon doen. En dit is
natuurlijk niet wat ik wilde bereiken. Het lijkt mij leuk om kinderen creatief
aan het denken te zetten over het gebruik van muziekinstrumenten.
Stap 10: Ik
zal bij het uitleggen van de opdracht nu ook aangeven hoeveel verschillende
geluiden/handelingen er minimaal gebruikt moeten worden. En zou de tip meegeven
dat niet alle kinderen tegelijk hetzelfde moeten doen, je kan ook verschillende
handelingen tegelijk maken.
Hopelijk heb ik jullie hiermee voldoende geïnformeerd.
Tot de volgende keer!
Elisa
Hopelijk heb ik jullie hiermee voldoende geïnformeerd.
Tot de volgende keer!
Elisa
Geen opmerkingen:
Een reactie posten