vrijdag 23 oktober 2015

Luisteropdracht

Luisteropdracht

Ik heb een luisteropdracht gemaakt met gebruik van een stappenplan uit het boek “Nieuw geluid”. De luisteropdracht is voor de bovenbouw.

Ik heb gekozen voor een stuk dat “koffiebekertjes” heet. Ik heb het stuk gevonden op YouTube en het sprak mij aan omdat het stuk is gemaakt met het gebruik van (alleen) koffiebekertjes. Het leek mij leuk om hier een les aan te besteden om kinderen te leren dat je niet alleen instrumenten nodig hebt om muziek te maken.

Stap 1Betekenis: het stuk geeft betekenis omdat de kinderen vast wel eens een plastic bekertje hebben gezien. Ze hebben hier associaties mee.
Vorm: Er is weinig herhaling, er is veel contrast en variatie in de ritmes.
Klank: De klankduur is telkens hetzelfde, het zijn korte klanken. Er zit weinig variatie in de klankhoogte en klanksterkte. De klankkleur blijft door het continue gebruik van bekertjes ook hetzelfde.
Alle luisterstijlen kunnen gestimuleerd worden.
Analytisch, door goed te luisteren, hoor je terugkerende patronen in de muziek?
Motorisch, door te bewegen op het ritme.
Creatief, door een verhaal te bedenken bij de muziek, doordat het een bepaalde stemming met zich mee brengt.
Sociaal, door het stuk met de hele klas te luisteren.
Musicerend: door te luisteren naar het gebruik van verschillende instrumenten.

Stap 2: Ik denk dat de kinderen vooral motorisch en musicerend luisteren naar dit muziekstuk. Het ritme kan opzwepend helpen waardoor bewegingen snel gemaakt kunnen worden. Daarnaast denk ik dat de kinderen (als ze het filmpje bij het muziekstuk niet zien) benieuwd zullen zijn naar het instrument dat wordt gebruikt.
Je kan kinderen laten ontdekken waarmee het muziekstuk gemaakt is. Dit eventueel met kleine hints, of door een aantal dagelijkse voorwerpen te laten zien (na het luisteren van het muziekstuk), kinderen kunnen dan kiezen/nagaan welk voorwerp het beste zou passen.

Stap 3: Het lijkt mij leuk om de kinderen in groepjes ook een stuk zoals deze te laten maken. Ik zou dit ook met plastic bekertjes laten doen (maar je kan hier ook andere voorwerpen uit het dagelijks leven voor gebruiken). Afhangend van het niveau van de klas op muzikaal gebied kan je een tijd meegeven dat het stuk moet duren, bijvoorbeeld 1 minuut.

Stap 4: De kinderen zijn tijdens het maken van hun eigen muziekstuk bezig met analyseren, bewegen, (eventueel noteren), creëren en musiceren. Daarnaast moeten de kinderen goed overleggen en naar elkaar luisteren.

Stap 5&6: De didactische werkvorm die gebruikt wordt is het werken/verwerken van het muziekstuk in groepjes. Hierbij wordt dus gebruik gemaakt van coöperatief leren, de kinderen kunnen dingen van elkaar leren.

Stap 7: De les kan geopend worden door als leerkracht verschillende geluiden te maken met voorwerpen uit de klas. (Dit kan onopvallend zodat de kinderen dit kunnen gebruiken met het ontdekken van het instrument van het muziekstuk, Hier wordt dus verder geen aandacht aan besteed. Pas na het luisteren van het muziekstuk kan dit ook opvallend/expres gedaan worden waarna je de kinderen kan vragen met welk voorwerp het muziekstuk gemusiceerd is. daarna kan je vragen met welke voorwerpen uit het dagelijks leven zij muziek zouden kunnen maken. Eventueel vragen naar voorspellingen van geluiden bij bepaalde voorwerpen.

Stap 8: Ik zou deze opdracht nabespreken door de groepjes hun muziekstukje op te laten voeren en door na de vragen welke geluiden er allemaal met de bekertjes gemaakt kunnen worden, en hoe. (Zijn deze geluiden hoog/laag, wat kunnen ze vertellen over het ritme)

Stap 9: Ik heb de opdracht uit laten voeren door mijn broertje en zusje. Zij vonden het een leuke opdracht. Ze vonden het leuk te zien dat je ook muziek kan maken met dagelijkse voorwerpen. Mijn zusje gaf aan het een leuke opdracht te vinden omdat ze recent nog “de cup song” met haar vriendinnetjes probeerde na te doen. Dit lijkt daarop alleen mag je zelf iets verzinnen.
Het is misschien wel handig om een vast aantal verschillende handelingen vast te stellen. Zodat de kinderen hiermee gaan experimenteren. Mijn broertje riep namelijk al meteen dat hij ook een minuut lang hetzelfde kon doen. En dit is natuurlijk niet wat ik wilde bereiken. Het lijkt mij leuk om kinderen creatief aan het denken te zetten over het gebruik van muziekinstrumenten.

Stap 10: Ik zal bij het uitleggen van de opdracht nu ook aangeven hoeveel verschillende geluiden/handelingen er minimaal gebruikt moeten worden. En zou de tip meegeven dat niet alle kinderen tegelijk hetzelfde moeten doen, je kan ook verschillende handelingen tegelijk maken.

Hopelijk heb ik jullie hiermee voldoende geïnformeerd.
Tot de volgende keer!
Elisa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten